Arhivă articole

De ce e important sa gatim sanatos acasa – Argumente si beneficii

Suntem cu adevarat, ceea ce mancam. Proteinele se descompun in aminoacizi, zaharurile in glucoza, legumele in fibre si vitamine. Toate alimentele din farfuria noastra se transforma in particule micute care se strecoara in sange si conditioneaza efectiv, toate procesele din corp. Alegerea alimentelor cu care iti hranesti organismul este la fel de importanta ca alegerea unui chirurg bun pentru o operatie pe inima. Iata 6 motive pentru care este mai bine sa gatesti acasa. Nu este greu si iti ofera multe beneficii interesante.

1. In bucataria ta detii controlul

Propria bucatarie este singurul loc in care poti controla cu adevarat ceea ce mananci. Chiar si atunci cand mergi la un restaurant bun, unde alegi cu mare grija o salata sau o supa, poti primi farfurii cu ingrediente semi-preparate sau conservate. 

Daca ti-ai dat interesul sa afli cate ceva despre ce alimente fac bine organismului tau, bucataria propriei case este locul in care poti pune cel mai bine in practica ceea ce stii. 

Nu este nevoie sa gatesti retete complicate sau dificile. Poti opta pentru salate din cateva ingrediente care iti plac, supe crema sau traditionale, paste, fripturi la gratar, garnituri din legume fierte etc. Aici ai insa ocazia sa decizi exact cata sare pui, daca alegi o salata cultivata in gradina sau una de supermarket, ce incluzi in sosuri si ce metoda de preparare termica folosesti.

2. Copiii invata sa iubeasca mancarea buna de acasa

Educatia copiilor incepe acasa, iar daca vrei ca cei mici sa fie constienti de importanta unei alimentatii sanatoase, va trebui sa ii familiarizezi chiar tu cu tot ce inseamna asta:

  • arata-le zarzavaturi, legume, condimente, fructe
  • povesteste-le despre fiecare dintre ele, astfel incat sa retina de ce e bine sa le consume, dincolo de simplul aspect al gustului
  • explica-le de ce si cum le combini
  • invata-i cum se pastreaza corect in frigider sau in camara
  • cum arata in forma lor proaspata si ce semne indica alterarea
  • lasa-i sa te ajute cand gatesti.

Asa ii ajuti si sa lupte cu mentalitatea de grup din jurul lor, daca au in preajma persoane fast-food, dependente de catering si restaurant, si sa inteleaga de ce parintii lor le ofera sandwich-uri si prajituri facute in casa, in pachetelul pentru scoala.

3. Previi si tratezi boli

Foarte multe dintre afectiunile acestui secol au la baza o alimentatie gresita, mult prea bogata in grasimi si zaharuri. Tratamentele medicamentoase sunt doar una dintre variantele pe care le ai la indemana pentru a te trata, si nu chiar cu cele mai bune efecte, mai ales pe termen lung. 

Poti tine usor diete care tintesc anumite excese sau deficiente alimentare, daca incepi sa gatesti chiar tu. Ia ca exemplu hipertensiunea, afectiune cronica des intalnita peste varsta de 40 – 50 de ani, determinata de rigidizarea vaselor de sange si depunerile de grasime. 

Una dintre cerintele tinerii sub control a acestei boli este limitarea consumului de sare. Aparent simplu, dar nu chiar asa usor, pentru ca tot ce inseamna produse alimentar procesat din magazine contine sare, pana si dulciurile (supe instant, alimente marinate, conservele de porumb, mazare, fasole etc., alunele prajite, mezeluri, cereale, tot ce este congelat, pizza, produse de patiserie etc.). Singura varianta de a respecta indicatiile medicului este in acest caz prepararea mancarurilor in casa, din ingrediente proaspete.

4. Poti urma mai usor o dieta pentru echilibrarea greutatii

Nu doar pentru slabit, ci si pentru recuperarea kilogramelor pierdute in urma unei afectiuni acute, intr-o perioada stresanta si obositoare etc. Atunci cand iti prepari propria mancare este mult mai simplu sa urmaresti caloriile consumate si sa te asiguri ca ai un aport potrivit obiectivului tau.

In plus, pregatind chiar tu mancarea devii mai constienta de ceea ce oferi corpului tau pentru a functiona, mai critic asupra calitatii alimentelor si mai atent la cat si cum mananci. Iar sutele de site-uri cu retete de tot felul, cum este si Bucataria Ioanei, iti pun la indemana ghiduri facil de urmarit pentru a face mancare usor, chiar si daca nu esti prea indemanatica in aceasta privinta.

5. O metoda extraordinara de relaxare

Daca ii oferi o sansa reala, gatitul poate fi un timp relaxant pentru minte, chiar si atunci cand poate obosesti putin fizic, daca ai mult de taiat sau bati un piure la mana. Te ajuta sa lasi la o parte, pentru cateva zeci de minute ,grijile zilei, proiectele de la serviciu, certurile cu colegii, pretentiile sefilor, problemele copiilor si alte ganduri sacaitoare.

Dar, este nevoie sa fii atenta la ceea ce faci si sa eviti sa transformi acest proces intr-un automatism. Oricat de obosita ai fi, ora de gatit este oaza ta de liniste, pe care o poti proteja lasand telefon in alta camera si eventual, punand pe urechi o pereche de casti cu muzica preferata.

Poate fi o pluta de salvare valoroasa, in special intr-o perioada in care lucrezi de acasa si ai impresia ca esti mereu la serviciu.

6. Gatita acasa, mancata in oras

Grija de a gati mancare sanatoasa acasa afecteaza si activitatile din afara locuintei. Pachetelul pe care il oferi copilului la scoala, pranzul pe care il luati voi la serviciu, daca nu lucrati de la domiciliu, gustarile pentru plimbarea la munte sau iesirea la iarba verde – sunt zeci de momente in care sunteti cu totii mai bine, pentru ca mancati mai sanatos.

0
0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.