Diverse

Trendul ascendent al pietei produselor cosmetice romanesti





Piata cosmeticelor este una cu o concurenta acerba. Multe dintre produsele de ingrijire personala au preturi nu neaparat accesibile, iar temerile economistilor au fost ca pandemia va avea un impact negativ asupra vanzarilor si, implicit, asupra profiturilor. Totusi, surpriza a fost majora: trendul vanzarilor pana la final de 2020 a fost unul per total ascendent.

Prioritatile romanilor s-au schimbat

Este un lucru pe care l-a observat si a tinut sa il sublinieze Mircea Turdan, directorul general al companiei Farmec, cel mai vechi si mai mare producator de cosmetice din Romania. El considera ca romanii au inceput sa se orienteze catre piata locala, sprijinind productia nationala. Declaratia sa este ca: “Unul dintre motivele care au determinat aceasta schimbare de comportament este faptul ca businessurile romanesti au fost si sunt mult mai afectate decat cele straine, dar, in acelasi timp, cred ca multi au realizat ca in cazul unei crize, ne bazam tot pe produsele noastre, care sunt la indemana si de incredere”. 

Dominatia gigantilor straini slabeste

Pe piata produselor cosmetice din Romania exista o multime de nume straine, printre care numele romanesti se strecoara ceva mai greu. Resursele financiare din Romania sunt mai mici decat in alte tari din Europa, asadar si producatorii locali se strecoara mai greu printre preferintele publicului. Totusi, odata ce cumparatorul testeaza produsele oferite local, el este adeseori convins de calitatea lor si devine un client fidel al brandului. 

Tot Mircea Turdean spune ca “Tendinta imbucuratoare este ca romanii se orienteaza catre produse mai calitative, avansate, cu efecte demonstrate pe termen mediu si lung si care au la baza ingrediente de ultima generatie”. Atata timp cat companiile romanesti sunt capabile sa ofere asta, cumparatorul ocazional devine client. 

Ce se afla la baza trendului ascendent al cosmeticelor romanesti?

Specialistii din domeniu considera ca rafinarea gusturilor cumparatorilor este principalul motiv pentru care producatorii seriosi de produse cosmetice romanesti au reusit sa creasca pe piata, chiar intr-o perioada atat de dificila pentru toate industriile. Este de acord cu explicatia si Susana Laszlo, directorul general al Cosmetic Plant, care considera ca este vorba despre “maturizarea consumatorului roman, care incepe sa aiba mai multa incredere in ce se produce in tara, la nivel local”. Pentru sfaturi practice referitoare la calitatea produselor cosmetice si pentru recenzii de produse romanesti, poti apela la site-uri consacrate, de pilda https://bleu.ro/. 

Industria cosmeticelor romanesti trebuie sa faca fata unor provocari importante

Piata de desfacere limitata este una dintre cele mai importante probleme cu care se confrunta producatorii. Marile retele de magazine limiteaza numarul de articole prezentate la raft, asadar multe produse din gama raman necunoscute si nepromovate, in ciuda faptului ca sunt competitive din punct de vedere al pretului si calitatii. 

Bugetul limitat pentru promovare este un alt motiv pentru care multe produse romanesti de buna calitate raman intr-un con de umbra. Directorul general al Farmec spune: “Competitia internationala vine cu bugete imense de promovare, la care noi nu ne putem alinia, astfel cautam sa compensam prin calitatea si onestitatea produselor”. 

Achizitia materiilor prime este adesea facuta la preturi mari, din strainatate; in aceste conditii este un efort permanent pentru mentinerea preturilor intr-un interval adecvat, care sa faca produsele competitive pe piata. Ajutorul de stat este aproape inexistent, asadar investitiile romanesti si intreprinderile locale nu sunt deloc stimulate. 

Ce s-a cumparat in anul 2020?

Pe piata romaneasca de profil, romanii s-au orientat in special la produse de igiena personala de baza si produse pentru igiena casei. Au crescut vanzarile la sapunuri, dezinfectanti si igienizanti si au scazut cele pentru produse de infrumusetare. Interesul pentru produse depilatoare, creme de maini si geluri de dus s-a mentinut constant. 

Declinul cel mai important a fost inregistrat de compania Farmec la divizia de make-up, care a inregistrat o scadere a vanzarilor de 45%, explicabila pe fondul purtarii frecvente a mastii. 









Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button