Arhivă articole

Cum folosesc romanii Internetul

18% dintre romani nu au acces la Internet, o treime au doar abilitati digitale elementare si numai 11% folosesc cardul bancar in mediul online. Cu toate acestea, suntem pe primele locuri la pretul serviciilor de Internet si acoperirea cu banda larga de viteza foarte mari. Ca si in alte domenii, si la capitolul Internet Romania este o tara a contradictiilor.

49% dintre locuintele din Romania au Internet de mare viteza

Conform unui studiu realizat de Comisia Europeana privind dezvoltarea societatii digitale, finalizat in iunie 2020, aproape jumatate dintre gospodariile romanesti au acces la servicii de Internet de banda larga de viteza foarte mare (peste 100Mbps). Aceste statistici ne asigura locul 5 in topul tarilor europene. In total, peste 78% dintre familiile romanesti sunt conectate la Internet, insa peste 60% dintre acestea sunt localizate la oras.

Unu din cinci romani nu a folosit niciodata Internetul 

Cand vorbim despre comportamentul online al romanilor ne referim asadar doar la cei aproximativ 80% care au accesat Internetul. Desi, la capitolul conectivitate, Romania se situeaza in topul tarilor europene, un segment destul de important, reprezentat in mare parte de locuitori ai satelor, nu stiu ce inseamna sa navighezi online. In plus, dintre cei care se bucura de acces la Internet, aproape o treime abia depasesc nivelul de abilitati digitale elementare.

Doar 11% dintre romani folosesc cardul pentru plati online

Este un procentaj destul de usor de inteles daca afli ca 2 din 5 romani nu detin nici un cont bancar. Din cei 66% ramasi, care pot plati online, 29% realizeaza cumparaturi folosind Internetul. Pe lista celor mai cautate produse achizitionate online de romani in ultima perioada, pe langa produsele de dezinfectie se numara:

  • laptopuri, tablete
  • masini de facut paine
  • periferice
  • frigidere
  • lazi frigorifice
  • console de gaming si jocuri
  • produse de fitness
  • board games
  • mobilier de birou.

Un studiu Capital.ro arata ca persoanele care fac cumparaturi online viziteaza site-urile de shopping, in medie, de 3-4ori pe saptamana, iar 77% dintre ei cumpara macar de doua ori pe an din acelasi loc. Pentru a stimula achiziile online, Internetul gazduieste in prezent sute de bloguri, forumuri si ghiduri de specialitate, care ofera consumatorilor informatii pertinente despre produsele disponibile online si cum pot fi evaluate. Astfel de date gasesti pe Macrotehnicus, site dedicat celei mai populare categorii de produse cumpara online: electronice si electrocasnice.

11 milioane de utilizatori romani activi pe platformele sociale

Social Media ocupa locul intai in topul preocuparilor romanilor atunci cand intra online. Cele mai vizitate platforme sunt: Facebook, Youtube, Whatsapp si Facebook Messenger. Dintre cele 7.21 ore petrecute in medie de un roman pe Internet, 2.12 ore sunt dedicate utilizarii platformelor sociale, statistici care ne situeaza pe locul 6 la nivel european. 

Facebook-ul ramane lider incontestabil, 97% dintre romanii care au conturi pe platforme sociale, avand unul deschis pe Facebook. Platforma este accesata cel mai adesea de pe telefonul mobil (71.5%) si doar in 2.4% din cazuri doar de pe laptop sau desktop. Timpul petrecut pe platformele sociale este totusi depasit de perioada medie alocata urmaririi televizorului, de 3.2ore pe zi.

63% dintre copii romani stau pe mobil aproape tot timpul

Un studiu realizat de EU Kids Online arata ca mai mult de 86% dintre copii cu varsta de 9 pana la 16 ani din Romania au folosit telefonul zilnic in anul 2020, fata de procentajul din 2010, de numai 2%. 

De asemenea, mai mult de trei sferturi dintre ei folosesc Internetul pentru a comunica cu membrii familiei si prietenii, iar 63% stau pe mobil mai multe ore pe zi. 11% dintre copii cu varsta cuprinsa intre 12 si 16ani recunosc ca utilizeaza Internetul in mod excesiv, renuntand adesea la ore de somn sau mancare, pentru activitatile online. 

Si fenomenul de sharenting ia amploare, 28% dintre copiii inclusi in acest studiu declarand ca parintii lor au postat poze cu ei si date legate de viata lor personala.

Cel mai scazut consum de muzica, materiale video si jocuri online

Justificat ca avand la baza un nivel scazut de incredere in produsele digitale, procentajul de doar 63% de situeaza la coada clasamentului statelor membre UE in ceea ce priveste consumul de materie video, muzica si jocuri online. 

Tot slab stam si la citirea online a stirilor, cu un procentaj de 55%, fata de media UE de 72%. Barbatii sunt mai interesati de stiri, 63% dintre ei folosind timpul liber pentru a verifica noutatile pe Internet, in comparatie cu un procentaj de 53% dintre femei.

58% dintre romani considera ca Internetul nu este potrivit pentru a incepe o relatie

Dintre romanii care utilizeaza Internetul in mod regulat, numai 20% au incredere in folosirea spatiului digital pentru a incepe o relatie romantica. Barbatii sunt mai increzatori ca femeile, 26% dintre ei fiind dispusi sa stabileasca intalniri prin intermediul internetului, fata de 18% dintre femei.

O treime dintre romanii care utilizeaza frecvent Internetul isi incep dimineata conectandu-se online, 25% fac acest lucru undeva in timpul rutinei de dimineata, iar 5% in drumul catre serviciu, scoala etc.

Televizorul nu mai este principala sursa de divertisment video

Pentru 46% dintre utilizatorii de Internet, urmarirea de clipuri online sau descarcate de pe platforme web, intrece ca grad de interes varianta emisiunilor si filmelor de la TV, Youtube fiind principala sursa pentru clipuri video, cu 9 milioane de utilizatori care viziteaza zilnic platforma. SmartTV-ul a detronat desktopurile, ca dispozitiv de urmarire, insa telefonul mobil ramane pe locul I.

Smartphone-ul este foarte apreciat pentru accesul la aplicatiile conectate online. In 68% din cazuri utilizatorii unui astfel de dispozitiv il folosesc pentru jocuri, iar 57% pentru a asculta muzica.

Femeile folosesc net-ul pentru a comunica, barbatii pentru TV online

Studiile arata ca femeile aloca mai mult din timpul petrecut online pentru a comunica, in timp ce barbatii sunt mai interesati de descarcarea si testarea de noi aplicatii. Si la capitolul programe TV online exista diferent, barbatii petrecand mai mult timp pe aceste site-uri decat femeile.

0
0
loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.