Diverse

Ce inseamna ESports in secolul 21





eSports sau sporturile virtuale au cucerit tanara populatie din intreaga lume, turnee precum League of Legends World Championship sau Battle.net World Championship devenind la fel de urmarite precum evenimentele sportive clasice. Totusi, ce reprezinta aceste evenimente si de ce sunt ele atat de populare?

Esports sau electronic sports este numele dat activitatilor competitive care au la baza jocurile video. Acestea se desfasoara, de obicei, intr-un mod organizat, avand drept concurenti jucatori competitivi profesionali care participa individual sau in echipe. Aceste jocuri vor avea premii in bani sau de alta natura de care castigatorii se vor bucura la final. De regula, aceste evenimente sunt promovate si difuzate pe diferite platforme de streaming pentru ca publicul sa se poata bucura. Pentru publicul obisnuit, pot fi comparate cu evenimentele sportive clasice. 

Indiferent de unde provine un jucator profesionist, acesta poate participa la aceste evenimente fie in persoana, fie online, in functie de regulile turneului. Printre cele mai cunoscute turnee la ora actuala se afla Battle.net World Championship, Dota 2 Championship si League of Legends Championship. 

Istoric

Desi poate parea nou acest concept de eSports, el dateaza, de fapt, de prin anii 1970, mai exact din 1972, cand a avut loc prima competitie de Spacewar la Universitatea Stanford, premiul fiind un abonament anual la revista Rolling Stone. 

Epoca de aur a jocurilor video a inceput odata cu lansarea clasicului Space Invaders in 1978, cand jucatorii se bateau pe care obtine scorul cel mai mare. In 1980 a fost tinut primul turneu de anvergura de catre Atari, campionatul de Space Invaders atragand peste 10 mii de jucatori din SUA, transformand incercarea de jocuri video intr-un hobby adevarat. Intre anii 1982 – 1984 s-au desfasurat concursuri la televizor unde fiecare participant incerca sa bata recordurile celui dinaintea sa. 

In 1991 a aparut jocul Streetfighter II care a schimbat modul in care se “bateau” gamerii, competitiile eSports devenind directe, intre doua persoane fata in fata. Genul jocului era de lupte, devenind unul din cele mai populare ale decadei 1990 si pana in prezent, caci si la ora actuala exista fani ai stilului de gaming, dupa cum poti afla de pe site-uri de profil, precum HobbyCreativ. 

Turneele mari ale timpurilor trecute au fost urmarite de zeci de mii de oameni, primul turneu international de anvergura fiind Evolution Championship Series (EVO) tinut in 1996. Alte turnee de marca al caror public si participanti erau internationali includ Nintendo World Championship, Blockbuster Video World Championship, Cyberathlete Professional League, Professional Gamers League si QuakeCon. 

Cresterile masive ale numarului de jocuri si genurilor diverse disponibile au dus la o explozie in ce priveste banii aruncati in ring in competitiile de eSports. In Coreea de Sud a crescut considerabil numarul de jucatori profesionali incepand cu anii 2000, acestia dominand la ora actuala majoritatea tipurilor de jocuri pentru care au loc turnee. 

In 2000, Ministerul Culturii, Sportului si Turismului a infiintat Asociatia Coreeana de eSports, care promoveaza si reguleaza activitatea e-sportiva in Coreea de Sud, oferind licente sportive competitorilor care si-au facut o cariera din participarea la evenimente e-sports. 

Turnee si jocuri populare la ora actuala

Competitiile se invart in jurul anumitor tipuri de jocuri, ba chiar a unor titluri specifice. La ora actuala, cele mai populare sunt MOBA-urile precum DOTA 2 si League of Legends, care strang sute de mii sau chiar milioane de vizualizari concomitente, pe live. 

Jocurile de strategie in timp real au cucerit si ele un segment de piata, cel mai proeminent din aceasta categorie fiind Starcraft. Jocurile de lupta au si ele fanii lor, printre cele mai cunoscute aflandu-se Street Fighter sau Mortal Kombat, ca si cele de tip FPS (cu Battlefield sau Counter Strike: Global Offensive) si sporturi (unde rege este FIFA, bineinteles). Pe https://hobbycreativ.ro/ gasesti si alte exemple de jocuri si idei referitoare la aceasta lume, inclusiv la ce sistem ai nevoie pentru a te apuca si tu de streaming, de pilda. 

Mai exista si competitii pentru jocuri PvP MMO, in speta World of Warcraft, cu turnee pe zone si internationale, care culmineaza in finala de la BlizzCon, din fiecare an. 

Oricare din cele mentionate vor fi promovate de organizatori, de obicei casele de productie si dezvoltare a jocurilor-vedeta fiind implicate in organizarea turneelor. Fanii eSports vor privi in direct pe diferite platforme precum Twitch sau YouTube Gaming ori pe canale dedicate de pe paginile web specifice jocurilor pentru a vedea cine castiga. 

Echipe faimoase si birocratia din spatele lor

Pot avea loc competitii pe echipe sau individuale, in functie de continutul si stilurile de joc, existand la ora actuala adevarate echipe consacrate, precum Fnatic, FaZe Clan, Team SoloMid, Team Envy, Titan, Natus Vincere, Cloud9 sau Evil Geniuses care contin diferite conformatii individuale pentru variate jocuri si turnee la care participa, acoperind multiple e-sporturi. 

Turneele eSports s-au transformat intr-o adevarata industrie cu milioane de privitori si sute de echipe participante la competitii si jucatori individuali care activeaza la nivel profesional, fiind tinta includerii intr-o categorie a Jocurilor Olimpice in viitor. In plus, cei care fac parte din echipe pot avea si salariu, pe langa premiile castigate. Sponsorii pot acoperi cheltuielile legate de cazare si transport sau componentele calculatoarelor ori periferice (acesta fiind “gear” – echipament). 

Printre cei mai populari sponsori din industrie se afla Razer si Logitech, in cazul ligilor francizate echipele trebuind sa aiba un sponsor financiar major pentru a activa, dar si sa aiba activitate in cercurile sezoniere pentru a creste in topurile de profil si a putea participa in jocurile din post-sezon. 

Poate cele mai faimoase sunt echipele care activeaza in LCS (League of Legends Championship Series), o competitie organizata de Riot Games, producatorul si distribuitorul jocului cu acelasi nume (LoL, pe scurt), si in OnGameNet League of Legends Champions Korea League, unde jucatorii au salarii garantate indiferent de parcursul din cadrul turneelor. Totusi, multi dintre ei prefera sa faca streaming si individual deoarece activitatea poate fi mai profitabila. 

Unde poti urmari evenimente eSports

Majoritatea competitiilor sunt transmise live pe Internet, in special pe Twitch.tv si YouTube Gaming, serviciile de streaming proprii Amazon si, respectiv, Google, care au cea mai mare tractiune pe nisa de piata pentru streaming, in general. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button